jueves, 11 de marzo de 2021

INVESTIGACIÓ DE LA SAL

la sal que s'ha colat a la nostra classe


L’aventura de les pedres que ens vam trobar al pati de l’escola i ens van ensenyar el seu camí


L'inici de trimestre va arribar amb unes glaçades importants a tot el país, i a l'escola la Florida també ho vam sentir. Vam ser protagonistes de com l'arborètum, els bancs del pati i, fins i tot, la fusta que envolta el nostre sorral, s'omplien d'una capa blanquinosa freda... GEL

Un d'aquells dies freds, el Jan ens va portar a la classe unes pedretes que havien aparegut al pati de manera misteriosa, i que segons el su paré era un tipus de gel.

La discussió estava servida:
Alguns afirmaven que allò no podia ser gel, d'altres dubtaven si serien pedres mentres algú ens informava que els seus pares l'havien explicat que allò era sal.


Vam voler investigar certament què era, tot seguint el mètode científic i no deixar-nos portar per informacions o creences úniques. Volíem descubrir-ho de primera mà, creant hipòtesis, experimentant i corroborant, o no, les nostres prediccions.



Quan vam comprovar que aquell element era SAL va a aparèixer la següent pregunta: Per què ha aparegut al pati en aquest moment?

Després de sortir a l'Arboretum i comprovar com totes dues sals (sal comú i pedretes de sal) es comportaven igual davant dels diferents experiements. Ens vam preguntar si la sal influencia en els canvis d'estats de l'aigua.

Per donar resposta aquesta nova pregunta vam realitzar uns experiments a casa: 
1. Fer bullir aigua sola i aigua amb sal,
2. Congelar aigua sola i aigua amb sal. 

Els experiments no van resultar tots amb el mateix resultat (fet que ens va donar peu a parlar de les variables que s'han de tenir en compte), així que vam buscar la veu experta: un article científic! Ens parlava de mol·lècules i ions i vam decidir teatralitzar el procés...




En aquest punt de la investigació ja sabíem moltes coses. Teníem en el nostre poder una quantitat d'aprenentatge científic sobre la sal i la seva influència en els canvis d'estat de l'aigua brutal; però ens faltava confirmar perquè estava aquella sal al pati de la nostre escola.

Alguns infants durant la invesitgació van assegurar vàries vegades que havien vist al Jose tirant aquesta sal a les entrades de l'escola. Però el Lucas H, que havia vist a una altra persona fent-ho, assegurava que no era així. Per sortir de dubtes, i verificar la hipòtesi inicial, vam convidar al Jose a la nostra classe per entrevistar-lo.

Vam preparar un banc de preguntes i vam treballar el format d'una entrevista formal:

   


Durant l’entrevista ens van anant sorgint dubtes que no ens havíem preguntat abans... L’Ari, per exemple, després d’haver parlat d’on sortia la sal que utilitza el Jose, es va preguntar per què l’aigua del mar és salada. La pregunta va remoure a companys i companyes i el Jose ens va parlar d’unes sals minerals arrossegades pels rius i del cicle de l’aigua.   


La resposta del Jose encara ens va crear més curiositat que la pròpia pregunta, així que vam decidir buscar més informació sobre aquest fenomen.


Vam crear la nostra petita atmosfera a la classe i vam poder observar com la calor fa que l'aigua s'evapori i comenci un viatge cíclic.


       


       

Aquest fenomen també el vam poder observar uns dies després d'haver creat la nostra NEU ARTIFICIAL. Després d'uns dies al minimón vam comprovar com de sobte va tornar a ser bicarbonat, ja no hi havia cap rastre de neu o aigua... De seguida van connectar aprenentatges i van posar nom al fenomen: EVAPORACIÓ per la calefacció.

 
Aprendre és construir connexions horitzontals.
L’entorn d’aprenentatge promou la connectivitat horitzontal entre disciplines i llenguatges i genera connexions amb la comunitat i el món en general.

2 comentarios:

  1. Felicitats a tots i a totes per la feina feta!!!
    La Martina avui ens ha explicat molt entusiasmada tot el que heu treballat! D'un i do, tot el que ha donat de sí trobar-se unes "pedretes" al pati! Ens ha agradat molt veure tot el procés! Gràcies!

    ResponderEliminar
  2. Hem après molt tots i totes!!! És un plaer per a nosaltres acompanyar-lxs en les seves investigacions.

    ResponderEliminar

SORTIDA AL BOSC SOLDEVILA

 LES GUARDIANES DEL BOSC SOLDEVILA Avui hem pogut conèixer de més a prop el bosc Soldevila, un petit espai verd que tenim a pocs minuts de l...